Blog post

Afvallen | Een crashdieet werkt niet, dit werkt wel! – Minder kilo’s #1

12 januari 2018

De kans is aanwezig dat je deze blog nu zit te lezen en denkt bij jezelf over je goede voornemens van dit jaar. Het grote voornemen om eindelijk iets aan je gewicht te gaan doen is onderhand alweer doorgeschoven naar de volgende poging. Waarom is diëten zo lastig vol te houden? Het JoJo-effect is ook een bekend fenomeen op dit onderwerp. Het is je misschien niet ontgaan, maar in het afgelopen jaar ben ik ruim 22 kg afgevallen. Vandaag vertel ik je in het eerste deel van deze serie, ‘Hoe ik dit heb gedaan’.

Allereerst kom ik met het grote woord eruit. Stop met diëten, het heeft geen zin. Diëtenboeken zoals Sonja Bakker, Dr Frank, Montignac, koolhydraat-arm of het killerbody boek zullen in de meeste gevallen maar kort het gewenste resultaat bereiken. Hoe komt dit? Ten eerste zijn dit soort boeken gebasseerd op de gemiddelde persoon. Waarschijnlijk ben jij, de lezer, niet de gemiddelde persoon.

Waarom een crashdieet niet werkt.

Een van de problemen is dat we graag het liefste zo snel mogelijk willen afvallen. Dit doen we het liefste doormiddel van een crashdieet. Het crashdieet gaat vaak gepaard met hoofdpijn, een slecht humeur, vermoeidheidsklachten en niet te vergeten minder kracht door de spierafbraak. Je valt wel snel af, maar dit is vaak van korte duur. Je krijgt te weinig voedingstoffen binnen en hebt het gevoel alsof je letterlijk alles moet ontzien. Volhouden is in zo’n situatie vaak lastig en na een week of vier vallen de meesten weer terug in hun oude eetpatroon. Het welbekende Jojo-effect. Wil je meer lezen over crashdiëten en waarom dit niet werkt? Lees dan het artikel van de voedingsadviseur Bob ter Haak op dokterdokter.nl. 

En koolhydraat-arm?

Er zijn verschillende diëten waarbij je bepaalde voedingsstoffen beperkt in je voeding. Neem bijvoorbeeld het koolhydraat arme dieet. Ik kan je verschillende succesverhalen vertellen over mensen die enorm zijn afgevallen doormiddel van dit dieet. Er zijn er overigens ook genoeg waarbij de kilo’s er onderhand weer aan zitten. Om terug te komen op de mensen die met succes zijn afgevallen zit er één dingetje. Ze moeten hun huidige voedingspatroon en levensstijl volhouden om op gewicht te blijven. Hier komen we al wat dichterbij de mogelijke oplossing.

De sleutel tot succes.

De sleutel tot succes kwam al even te spraken bij het kopje hierboven. Het veranderen van je levensstijl is de sleutel tot het succes achter alle mensen die je voor gingen. Het geheim wat de meeste dieetgoeroes je niet zullen aanleren. Je bent zelf de baas over wat je in je mond steekt en niemand kan jou verplichten iets te eten waar je geen zin in hebt. Het is een reis van discipline, ontkenning, resultaat en geluk. Je bepaalt zelf wat je eet, wanneer je het eet en hoe je iets eet. Je moet alleen met één ding rekening houden en dat is dat je gezond eet en let op je calorieëniname, dat zijn twee dingen. Ik weet het.

Het voedingcentrum heeft ooit vastgesteld dat de voedingsinname van een volwassen vrouw 2000 kcal is en dat van een volwassen man 2500 kcal. Deze cijfers zijn er niet voor niets, dus waarom er niet gebruik van maken. Hetzelfde geldt voor de schijf van vijf. Het wordt ons geadviseerd om per dag 250 gram groentes, twee stuks fruit, volkoren producten etc te eten. Pak de site van het voedingscentrum er eens bij en lees een wat rond. Jezelf nieuwe informatie aanleren over gezonde voeding is een stap in de goede richting. Denk je ook niet?

Misschien een te grote sprong in het diepe? De komende tijd ga ik informatie en tips delen die voor mij hebben gewerkt. Houd hiervoor mijn blog goed in de gaten. Ik ben geen gediplomeerde voedingsdeskundige, maar dat betekent niet dat ik niets over voeding weet. Alles wat je hier leest komt van naslagwerken van voedingsadviseurs en betrouwbare site’s. Ik ben geen voedingsdeskundige, maar wel ervaringsdeskundige. Het gevaar hiervan is, wat voor mij werkt, voor een ander niet hoeft te werken. Ik eet overigens ook geen 2000 kcal, maar ik eet 1500 a 1600 kcal per dag, zoals ik in eerdere blogs ook al vermeldde. Ieder lichaam heeft een ander energieinname. Sport je veel of beweeg je veel met je werk, dan zal je energieniveau dus je calorieën verbruik ook hoger liggen. Dit is zelf uitzoeken of contact opnemen met een expert die je hierbij verder kunt helpen.

Heb jij wel eens een crashdieet gevolgd?

1 Comments

  • Manon

    12 januari 2018 at 20:26

    Je moet nooit gaan dieten, want dan kan je nooit meer naar je normale eten toe, want dan krijg je en schommel effect van hier tot tokyo Je kan je levenstijl natuurlijk wel aanpassen
    Manon onlangs geplaatst…Aliexpress Shoplog #2 | TelefoonhoesjesMy Profile

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Vorige Volgende
%d bloggers liken dit: